Oldalak

2012. június 25., hétfő

Motiválás anyanyelven


Beszélgetés Cservenka Krisztina igazgatónővel 

A hidaskürti Magán Szakközépiskola 1990. szeptember 1-jén nyitotta meg kapuit, és az akkori Csehszlovákia első magániskolája volt. Cservenka János, alapító célja egy kellemes légkörű, igényes iskola létrehozása volt. A következő évben igény mutatkozott egy magániskola-hálózat kiépítésére, így alakult meg a gútai, a nyékvárkonyi, a nagymegyeri, a bátorkeszi, a szőgyéni és pár évvel ezelőtt a nagykaposi iskola. 

Ezek közül mára a nagymegyeri, a bátorkeszi és a nagykaposi tartozik a törzsiskolához. Az évek során Hidaskürtön – ahova ma 245 diák jár – bővítésre, újításra és korszerűsítésre került sor, ami az iskolát és a tanműhelyeket egyaránt érintette. Cservenka Krisztina igazgatónővel az oktatásról és a lehetőségekről beszélgettem.

„Elsők vagyunk az országban, igyekszünk kitartani, és továbbra is magyar fiatalokat tanítani, csak egyre nehezebb a helyzetünk. Az asszimilálódást nagyon megérezzük a Galántai és a Vágsellyei járásban” – kezdi a beszélgetés az igazgatónő.

Milyen szakmákat kínálnak?
Jó tanulmányi eredményekkel jelentkezhetnek vendéglátóipari- és idegenforgalmi szakra, kereskedelmi akadémiára, pincérnek és kozmetikusnak, amik érettségivel végződnek. Ezek mellett kínálunk 3-éves szakmákat, ilyen az autószerelő, az asztalos, a fodrász, a cukrász, a pincér és a szakács. Lehetőség van továbbtanulásra hajkozmetika, közétkeztetés, gépészet vagy bútorgyártás-asztalos felépítményi szakon. Folyamatosan bővítjük a kínálatot, jövőre meghirdetjük a kozmetikus és sminkes, a vállalkozás iskolája, a marketingszakember és a vendéglátós szakokat. Osztályon belül kis csoportokkal dolgozunk, ami egyértelműen a minőség javára válik.

A tankonyhában mindig valami szépet, finomat alkotnak.
A gyakorlati részt mennyire tudják iskolán belül megoldani?
A község centrumában található a gyakorlati központunk, amelyben fodrászat, kozmetika, cukrászat és asztalosműhely működik, amik vendégeket fogadnak. Nem hiszek abban, hogy zárt közegként működhet egy tanműhely, szükség van megrendelőkre, vendégekre, hogy életszerűek legyenek a mindennapok. A vendégek szívesen és egyre többen járnak hozzánk, mert minőségi munkát adunk olcsón – mert nem a profit a lényeg. Az iskolában lévő tankonyhán, pedig a szakácsnövendékek főzik ebédet, amelyet a többi diák az étkezdében fogyaszthat el. Vállalkozókat is bevonunk a gyakorlati képzésbe, az autószerelők, a pincérek, a vendéglátó-iparisok és a szakácsok egy része dolgozik cégeknél.

Az elhelyezkedésben mennyire sikeresek a diákok?
Szakmánként változó a helyzet. A vendéglátáshoz kapcsolódó szakmák esetében szinte csak az nem tud elhelyezkedni, aki nem akar. A kereskedelmi akadémiát végzetteknél nehezebb a helyzet, mert eléggé telített a piac, viszont a megszerzett képességeket a későbbiekben bármilyen területen fel tudják használni, gondolok itt a nyelvtudásra, a könyvelésre és a gazdasági ismeretekre, a gépírásra, ill. arra buzdítjuk a diákokat, hogy tanuljanak tovább. 

A Danubius Gastro Cup verseny győztesei
Mivel tudják meggyőzni a diákokat az iskolaválasztásnál?
A diákok pillanatnyi érdekei helyett a hosszú távú érdekeit tartjuk szem előtt: többet követelünk, de többet adunk, mint a legtöbb iskola. Évente több szakkiállításra eljutnak. Az ügyesebbek versenyeken vesznek részt, pl. a Danubius Gastro Cup versenyen idén 1. és 2. díjat hoztak el, a legjobb fodrásztanulók tavaly a frankfurti, idén a londoni Beautyworld kiállításon vehettek részt, és még sorolhatnám… Rendszeresen megfordulnak nálunk olyan „sztárok”, pl. Gianni, Benke Laci bácsi, Zsidró Tamás, akik a szakmájukat példaértékűen képviselik. Idén részt veszünk a Leonardo projektben: szeptemberben 9 kereskedelmi akadémiás Londonba és 6 hotel akadémiás Milánóba utazik három hét szakmai gyakorlatra.
Fontos ez a plusz, mert sok esetben a 15 évesek szakmaválasztása nem megalapozott. A mi munkánk, hogy felkeltsük az érdeklődésüket, motiváljuk őket és megmutassuk a szakmájuk szépségeit. A motiváció hiányát egyre inkább érezzük, hisz a körülöttük lévő világ kiöli belőlük a céltudatosságot, a magabiztosságot, a hitet, amik elengedhetetlenek a tudatos életvezetéshez.
Iskolavezetőként hihetetlen szerencsém van, hogy olyan csapatot sikerült magam mellé állítani, akik akarnak és tudnak a közös célokért dolgozni, komolyan veszik a feladataikat, igyekeznek a maximumot nyújtani. Csapatjátékosnak érzem magam, szeretem megbeszélni a kollégákkal a tennivalókat. Igyekszem rendszeres képzéseket szervezni számukra, akár módszertani-, kommunikációs-, vagy szakmai jellegűeket.
Mindemellett három iskolabusz egészíti ki a mindennapos közlekedést, így mindenki zökkenőmentesen közlekedhet.

Mit üzenne a szülőknek?
Mivel sok magyar szülő szlovák alapiskolába adja a gyerekét, egyrészt azt kérném tőlük, hogy ne fosszák meg a gyerekeiket a gyökereiktől, az identitásuktól, a magyar kultúra megismerésétől, mert így elveszítenek egy olyan fogódzót, amire minden öntudatos embernek szüksége van. Másrészt tudatosítani kéne, hogy a kisebbségi lét nem hátrány, hanem inkább előny, hiszen a folyamatos bizonyítás és a többletmunka ad nekünk egy többletenergiát, ami az élet minden területén kamatozni fog!

A.K.
(Megjelent: Szabad Újság 2012 júniusában)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése