Oldalak

2013. május 26., vasárnap

Strba Sándor Pátria-díjas helytörténész lett


Udvard idén 17. alkalommal adott otthont a szlovákiai magyar helytörténészek találkozójának. A rendezvényt a helyi önkormányzat, a Pro Patria Honismereti Szövetség, a somorjai Bibliotheca Hungarica és a Csemadok április végén közösen szervezte meg.
A rendezvény keretén belül adták át a Pátria-díjat, amit idén Strba Sándor érsekújvári helytörténész kapott. Érsekújvár krónikása 25 éve aktívan foglalkozik a helyi történelemmel és számos könyve megjelent ebben a témában. A nyugalmazott pedagógus feleségével együtt magánykönyvtárat is vezet Bibliotheca Kaláka néven. A díjazottat kérdeztük munkájáról és a kitüntetéséről.

Mit jelent önnek az elismerés?
Annak ellenére, hogy városomban már megkaptam a Polgármesteri díjat és a Pro Urbe díjat is, nagy örömmel fogadtam a Pátria-díjat. Ez a díj a helytörténészi tevékenységemet fémjelzi és értékeli. Azzal, hogy az ide díjat én kaptam, gondolom, akik erre felterjesztettek és akik ezt jóváhagyták, azok figyelembe vették 25 éves helytörténészi munkámat.

Miként látja a szövetség munkáját. Helytörténészek, akik különböző témákat kutatnak, mégis mi az, ami összefogja őket?
Elsősorban, minden évben valamihez kötődő, nagyon érdekes előadás-sorozatot rendeznek. Az idei téma a doni harcok és visszaemlékezések a háború és a fogság éveire volt. Helyi és külföldi előadókat is meghívtak. Ez nagyon színes része az összejövetelnek. Ami pár évvel ezelőtt nagyon vonzotta és érdekelte az egybegyűlteket, hogy helytörténészet megjelent munkáit bemutatták és kiállították. Ezt idén hiányoltam. Én vittem pár könyvet bemutatni, ami érdeklődésre talált. Öröm a többiekkel találkozni és lelkesek, hiszen nem kényszerből kutatnak. Szívesen csinálják ezt a fajta tevékenységet, és ha ők nem lennének, akkor számos település története nagyon hiányos lenne.

Idén elkészül az Érsekújvárról szóló háromrészes történelmi könyvsorozat első része. Hol tart most a munkálatokban?
Megfogadtam, hogy kilenc év alatt szeretném megírni mindhárom könyvet, kötetként három évet szánok rájuk. Az első résznél három és fél év telt el, a könyvet már majdnem befejeztem. Már csak az utolsó simítások és a lektori munka van hátra. Júniusra nyomdakész állapotban lesz. A kiadásnak az anyagi része az, ami problémát okoz. Egyenlőre a megjelentetéshez könyvkiadót is keresek. 
Teljesítettem azt, amit megígértem magamnak. Számos dolgot helyretettem és kijavítottam, ami Érsekújvár történelmével kapcsolatos. Sok-sok érdekes történettel, legendával színesítettem a könyvet. Így a város első ötszáz éve ilyen formában még nem volt feldolgozva egy nyelven sem.

A helytörténészek társasága a könyvkiadásban nem tudna segíteni?
A társaság nagyon szerény keretek között mozog. Az udvardi találkozót már 17 éve szervezik meg, és úgy hiszem, örülnek, hogy egyáltalán meg tudják rendezni és a díjat ki tudják osztani. Más támogatást viszont nem tudnak biztosítani.

Ando Krisztina
Fotó: a szerző
(Megjelent: Szabad Újság 2013 májusában)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése