Oldalak

2013. július 6., szombat

Magyar motívumokkal nagyszerűt alkotni

Beszélgetés Szarka Zsuzsanna divattervezővel 

Egykor tanárként tevékenykedett. Ma már tervez, rajzol, anyagokat, szalagokat, zsinórokat válogat… a divatszakmában sürög-forog. Egyedi stílusával valami újat és egyben hagyományosat teremt, hiszen gyakran visszanyúl a magyar népi motívumokhoz és azok jelentésvilágához. Szarka Zsuzsanna mára elismert divattervező, aki Nádszegen él, vezeti szalonját és júniusban Budapest, Győr, Szigliget és Zsigárd után Vágfarkasdon tartott nagysikerű divatbemutatót. Vele beszélgettem a divatszakmáról, az egyedi stílusáról és az aktuális trendről.

Miként került a divatszakmába?
Nem tudatosan, de rögtön a sűrűjébe kerültem. Mindez a Duna televízió bemondónője, Kalocsi Andrea számára készült ruha által, akit Mayer Balázs „Kenguru” felkért a Budapest Fashion Week konferálására 2008 tavaszán. Andreát a szünetben megkérdezte, hogy ki készítette a ruháját. Elmondta honnan való a ruha és Balázs elkérte a telefonszámom és az őszi-téli Fashion Weeken már ott szerepeltem. Azt sem tudtam, hogy miként keveredtem oda. Most is fel tudom idézni azt a hangulatot, érzést, hiszen a tanári mivoltomból belecsöppentem a budapesti divatvilág sűrűjébe, ahol körülöttem mindenki rangos divattervező vagy épp fiatal tehetség volt. Zöldfülűnek éreztem magam, de nagyon élveztem és hasznos ismeretségeim is alakultak. Az elmúlt években összesen háromszor szerepeltem ezen az eseményen. Idén tavaszra is kaptam meghívást, de végül a rendezvény nem valósult meg. A tavaszi-nyári bemutatóra az Eper Kollekciót készítettem el. Téli születésű lévén nagyon szeretem a csikorgó hideg telet, de februárban már nagyon tudom várni a nyarat. A zöld és az eper színeit kapta játékos zsinórozással kiegészítve, amiben van alkalmi-, koktélruha és rövidnadrágos variáció is. Az összeállítás a Ghymes fesztiválon kerül bemutatásra.

Bizonyára voltak előzményei a televízióba került ruhának…
A varrás gyerekkori hobbiból nőtte ki magát hasznos elfoglaltsággá, amikor sokat varrogattunk saját magunknak, majd a gyerekeimnek. Nem gondoltam volna, hogy ilyen fordulatot vesz az életemben. Amikor már nagyon sok volt azokból a ruhákból, amiket magam terveztem és egy részét én varrtam, ezekből készült egy kis katalógus, amely kézről-kézre járt. Nyolc éve az első Ghymes fesztivál Szikince partján volt az első kiállításom az elkészült ruhákból. A bemondónő ott fedezte fel a kiállítási anyagomat és így kerültünk kapcsolatba. Egyre jobban hiszek abban, hogy nincsenek véletlenek, ennek így kellett lenni. A tanítás mellett egyre jöttek a felkérések, de hosszútávon a két munka már nem volt kivitelezhető. Amikor lejárt az igazgatói mandátumom, erőteljesen elgondolkodtam, melyiket válasszam. Eldöntöttem, az utolsó pillanatban megpróbálom a magánvállalkozást, ami nem könnyű és időigényes feladat, viszont izgalmas. Nem szerettem volna elfojtani a lehetőséget, amit később bántam volna. A családom bátorított és a prognózis is azt mutatta, hogy elindult valami, amire igény van. Múlt év novemberében megnyílt a kiállító szalonom, azóta nagyon sok munkánk van: három varrónő dolgozik és nagy örömömre szolgál, hogy férfi kollekcióval is szolgálhatok. Férfi kabátokat, öltönyöket, ingeket is készítünk, akár magyaros, akár bocskai zsinórozással vagy csak egyszerűen divatos zakókat.

Hűséges eleme a szalagos és a zsinóros technika. Miért pont ezt választotta?
Gyerekkoromtól a rövidáru boltokban a szalagok, zsinórok között szerettem válogatni és vásárolni. A tervezés során a rajzokban is mindig a részletek érdekeltek. Az egyszerű dologból miként lehet nagyszerűt alkotni. Megtaláltam a régi magyar motívumokat és ezeket tudatosan is keresem. Most pl. elkészült egy gyönyörű ezüst- fehér menyasszonyi ruha. A férfiöltözet egy 18. századi nemesi viselet és a hölgy ruhája ezüst-fehér barokk stílusú ruha. A tervezés és az anyagbeszerzés a nehéz időszak, hisz ezután már „csak” kivitelezni kell. Zsinórozási technikával egy régi magyar motívumot is varrtunk a szoknya felső részére, amely egy termékenységi jelkép.

Mennyire követi az épp aktuális trendet, vagy inkább a megrendelő ízlését veszi alapul?
Figyelemmel követem a világ tervezőinek aktuális kollekcióit. Vannak erős példaképeim, kedvenceim. Viszont olyan időket élünk, ahol semmiféle társadalmi elvárásnak nem kell eleget tennünk. Mindenki úgy öltözködik, ahogy akar. Ha elővesszük a tíz évvel ezelőtti ruhánkat, és abban végigmegyünk a városban, nem fognak ránk ujjal mutogatni, mert annyira változatos és tág a divat, hogy bármi viselhető. Ebből én egy szeletet képviselek, ami az én stílusom. Akik hozzám jönnek arra ösztönzöm őket, mindenki találja meg a saját stílusát. Ne kövessük ész nélkül a divatot! Én a szalag zsinór ruhákkal teszem csinossá a hölgyeket.
A világ nagyon elment afelé, hogy ideálokat teremtett a fiatalok számára. A vágfarkasdi divatbemutatónak is ez volt az apropója. Az első kollekcióban azok a hölgyek szerepeltek, akiknek már van saját szalagzsinóros ruhájuk. Rábírtam a vendégeimet, hogy a nagyestélyi és sütemény ruhák mellett privát kollekciót is állítsunk a kifutóra. A saját ruhájukat bemutató hölgyek magukkal hozták az egész külső megjelenésükkel azt a belső nyugalmat, az önbecsülést és önbizalmat, amit egy megtervezett, egyedi ruha adhat. Közel 30 ruhát mutattunk be, és a hölgyek sugároztak, mosolyogtak, mert mindenki úgy jött ki a kifutóra, hogy ő a legszebb. A hivatásos manökenekből pont azt hiányolom, hogy semmi vonzalmuk nincs a bemutatott ruha iránt. A farkasdi szervezők lelkesedése és odaadó munkája valamint a 200 főt számláló hálás közönség nagyban hozzájárult az est sikeréhez.

A szakmában mennyire találta meg önmagát?
Sokat dolgozom azért, hogy a vállalkozásom rendben menjen. Amikor szakmát váltottam, azon voltam, hogy minden nap tegyek valamit azért, amiért a tanítói pályát hátrahagytam. Nagyon sok tanulnivalója van az embernek, ha szakmát vált. Legyen az a reklám, a marketing, a művészettörténet vagy a néprajz területe. Nem beszélve azokról az igényekről, kihívásokról, amelyekkel a hölgyvendégeim keresnek meg. Szeretnék minél több szép és csinos ruhát tervezni.

Ando Krisztina
Kép: Szarka Zsuzsanna
(Megjelent: Szabad Újság 2013 júniusában)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése