Oldalak

2012. április 29., vasárnap

Krimi mesterfokon


A magyar krimik királya – Leslie L. Lawrence 


Leslie L. Lawrence nevét hallva a misztikus krimik világa jut eszünkbe. Aki olvasott már Lawrence regényt, azt tudja, hogy borzongásokkal és titkokkal teli könyvet nehéz letenni, még ha a félelemtől nehezen is jön álom a szemünkre. E műfaj rajongóinak a KultúrKorzó által volt szerencséjük Érsekújvárban találkozni kedvenc írójukkal, akinek magyar neve Lőrincz L. László. 


Fiatalkorában volt-e olyan író, aki megihlette Önt a regényírás terén? 
A német krimik nagy szakértője Karl May (szerk. megj.: a Winnetou szülőatyja) nagy hatással volt rám. Úgy 1947 körül kezdtem olvasni a regényeit. Az indián regényei mellett a közel-keleti történetei nagyon tetszett. A stílusa egyszerűen megfogott! Akkor elhatároztam, hogy én is ilyen nagy regényíró leszek. Gyerekként úgy gondoltam, hogy ha az ő regényeiben tíz oldalon belül ötven rossz fiú halt meg, akkor nálam ugyanennyi oldalon belül száz fog meghalni! Így még sikeresebb lehetek majd. 

Regényeiben gyakran szerepel Tibet és annak mitologikus világa. Honnét jött ez az inspiráció?
A budapesti egyetemen elvégeztem a mongol szakot és később a tibeti szakot is. 1960-as évektől többször jártam a Távol-Keleten. A mongol kultúrán kívül a tibeti szerzetesek lámaizmusát is tanulmányoztam. A Magyar Tudományos Akadémia kiadta a Démonok és varázslók Tibetben c. tanulmányomat. Több szakcikket is írtam ebben a témában, amelyet csak igazán szűk körű csoporttal tudtam megosztani – azokkal, akik ezzel foglalkoznak. Elhatároztam, hogy a kutatásaim során felhalmozott tudományos ismereteimet és tapasztalataimat a nagyközönséggel is megosztom olvasmányos, kalandos könyv formájában. Az első Leslie L. Lawrence álnéven kiadott könyvem Sindzse szeme című könyv volt, amelyet 1983-ban adtak ki. A kiadatása elég nehézkesen indult, de az olvasótábornál nagy sikert aratott. 
Ha valaki olvasta ezt a regényt, akkor emlékezhet arra, hogy Lawrencnek, a regény főhősének volt egy felesége is. A folytatásnál – amik természetesen különálló regények, és amire előtte nem is gondoltam – egyszerűen megfeledkeztem a feleségről, mert nem volt szívem megölni vagy egyéb módon kiiktatni a regényből. 

Aki ismeri a pályafutását, az tudja, hogy nem Lawrence néven kezdte írói munkáságát. 
Ez így van. 1972-ben Lőrincz L. László néven Dzsingisz kán c. ifjúsági regény volt az első. De ebben is van némi művészi, ugyanis már kész volt a könyv borítóterve, amikor kiderült, hogy létezik egy másik Lőrincz László a szépirodalom területén. Két egyforma név nem lehet, de a borítóra hosszabb név már nem fért rá, így került oda az L betű. 

A.K.
(Megjelent: Szabad Újság 2011 szeptemberében)
Fotó: Tóth Lehel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése