Oldalak

2013. április 28., vasárnap

Nemzetközi projekt a szecesszió nyomában



„New spirit, same space – The Art Nouveau” – azaz „Új szellemiség, ugyanaz a tér – A szecesszió” című projekt múlt héten a végéhez ért. Három ország: Hollandia, Olaszország és Szlovákia kapcsolódott be az Európai Unió által finanszírozott Comenius Partneriskola program keretén belül megvalósult projektbe. 

Szlovákiát az alsóbodoki Magyar Tannyelvű Magán-szakközépiskola diákjai képviselték. A kiválasztott diákok a szecesszió művészeti irányzat filozófiai és történelmi hátterét, valamint különböző vizuális megnyilvánulásait kutatták és mindezt az egyes találkozókon megosztották egymással.

Múlt év tavaszán a holland partnerek fogadták a többi ország diákjait és bejárták Rotterdamot, Hágát és Amszterdamot. 2012 őszén Milánó volt a vendéglátó. A világhírű város mellett Varese és Valganna kisvárosainak szecessziós építészetével ismerkedhettek meg. Múlt héten az alsóbodoki középiskolán volt a sor, hogy viszonozza a vendéglátást.

Az utazáson kívül három teljes napot töltöttek Szlovákián az olasz és a holland diákok. Az első nap túráztak egyet a Zobor-hegyen, megnézték a Gimeskosztolányban található román stílusú Szent György templomot, amely az ország legrégibb szakrális épülete. A koloni tájházban a népművészettel és a hagyományőrzéssel ismerkedtek. Másnap a fővárosban a szecessziós épületek – az egyik legkiemelkedőbb a Szent Erzsébet-templom, amelyet sokan csak Kék-templomként ismernek –, az Óváros, illetve a vár megtekintése mellet a szecessziós időszaki kiállítást is megcsodálhatták, ahol többek között Alfonz Mucha, Mednyánszky László képei láthatók. A délutáni nagymegyeri fürdőzés után az igazi magyaros vacsorát cigányzene kísérte. Az olasz és a holland vendégeknek mindez külön érdekesség volt, hiszen cimbalmot eddig nem láttak. Harmadik napon Pőstyén szecessziós építészetével ismerkedett meg a nemzetközi csapat és Nyitra városa sem maradhatott ki a sorból. A városnézések mellett a fiatalok a sport- és a szórakoztató programok által jobban megismerhették egymás kultúráját és szokásait. A diákok amellett, hogy új ismereteket szereztek a művészettörténet egy fejezetéből, lehetőségük volt az angol tudásukat is kamatoztatni. Amit eddig az iskolapadban elsajátítottak, igazán jól jött a beszélgetések során. „A találkozások által új barátokat szereztem, akikkel az internet segítségével beszélgetünk és írunk egymásnak. Örülök, hogy eljutottam és új helyeket ismerhettem meg” – mondta Balkó Rita, második osztályos tanuló, akinek – Sándor Zsuzsanna tanárnő szerint – a projekt által sokat fejlődött az angol nyelvtudása.

Az olasz és a holland diákoknak és azok tanáraiknak igazán tetszett az országunk, és az itt élők vendégszeretete. „Az egész projektben a legjobb, hogy megismerhettük egymás kultúráját és belekóstolhattunk az adott ország mindennapjaiba. A diákok bizonyára számos felejthetetlen élménnyel gazdagodtak az utazások során” – foglalta össze a tapasztalatokat Angela, olasz tanárnő. Az angol nyelvtanulás leghatékonyabb módszere az, hogy ha alkalmazzuk a mindennapi életben, és nem utolsó sorban a projekt által nemzetközi kapcsolatokon túl, barátságok is szövődnek.

Ando Krisztina
Fotó: a szerző
(Megjelent: Szabad Újság 2013 áprilisában)

2 megjegyzés: