Oldalak

2013. július 30., kedd

A fáktól a zúgásig

A híd a Berek bejárata
Legtöbbször észre sem vesszük, hogy körülöttünk milyen értékek vannak, és mindig valami távoli, ismeretlen tájakra vágyunk. Ebben a cikkben olyan helyre szeretném a kedves olvasót csábítani, ahová érdemes kirándulást szervezni és mégsem terheli meg a pénztárcánkat.
Az érsekújváriak nagyon jól ismerik a Zúgót és annak környékét. Kedvelt pihenőövezetnek számít, hiszen a város mindennapos nyüzsgő zajától félreeső hely, tiszta levegő és csodás természet fogad minden odalátogatót.

A malom maradványa
De ne szaladjunk ennyire előre! Ha szeretnénk felfedezni Érsekújvár természeti szépségét, akkor kiindulásunk helyszíne legyen a Berek parkerdő. Érdemes az erdőben is egy sétát tennünk a védett tölgyfák árnyékában, ahová a gyalogoshídon keresztül jutunk el, mert a Nyitra folyó elválasztja a város nyüzsgésétől. Az ügyesebbek a védett körtefára is rálelhetnek. Az parkerdő neve a középkorban erdő jelölésére szolgált.

A sziget nyugalma, háttérben az étteremmel

Ezután a Nyitra folyó töltésén jól kiépített kerékpárúton indulhatunk utunkra, így a folyó irányával szemben kerekezünk. A városban az egyetlen kerékpárosoknak szánt úton jól megfér a görkorcsolyás, a babakocsit toló édesanya és a sétáló pár is.

Gyerekbirodalom a Szigeten

A Berektől nem messze játszótér csalogatja a gyerkőcöket, de érdemes türelemre inteni a kicsiket, mert egy kis tekerés után igazi gyerekbirodalom várja őket a fák hűs árnyékában. Utunk során a folyó hol néma csendben halad az útján és tükörsima arcát mutatja, hol pedig a kövek állják az útját, de a víz szalad. A Folyópart városrészt elhagyva a Nyitrát átszelő forgalmas híd alatt vezet a kerékpárút, ezt követően mehetünk egyenesen, de letérhetünk balra is és a Szigeten kötünk ki. Kedvelt rekreációs hely, futballstadionnal, és nagyon jól kiépített játszótérrel. Lehetőség van grillezésre és tábortűz gyújtására is. Az egykori malom mellett ma már étterem üzemel. Az első 13 kerekű malmot még Pázmány Péter alapította a városban. Majd a 18. század első felétől a Klein testvérek vízimalmot üzemeltettek. A malom falában értékes római-kori kövek, sírkövek voltak beépítve, de 1972-ben lebontották. Mára csak némi vasszerkezet maradt meg, de a víz zúgását itt is megtapasztalhatjuk. Ez szintén a Nyitra folyó mellékága, ami visszafolyik az anyafolyóba.

A páratlan Zúgó

A Szigettől elbúcsúzva a vasúti híd alatt már a régi kerékpáros úton haladhatunk és csak a Tatárik Emil

Strandnál kell átkelnünk az úton. A kerékpárút utolsó szakasza már nem alkalmas görkorcsolyázásra és az országúti bringát is jobb, ha otthon hagyjuk. Ahogy közeledünk a célunk felé, egyre jobban halljuk a zúgást, majd elénk tárul a gyönyörű, természet adta látvány. A Zúgó lépcsőzetes vízesése fölött a Nyitra folyó két ágra oszlik, és a vízeséseknél találkozik újra. Így alakul ki a kétágú, „V” alakú vízesésforma. 1810 környékén egy gátszakadást követően szabályozó zsilipet építettek ide, amit a természet azóta a saját arcára formált. Itt előkerülhet a piknikes kosár, a pléd és élvezhetjük a nyári időt. Alacsony vízálláskor a bátrabbak a vízesések tetején átsétálhatnak a túloldalra. Közben csodás szitakötőkben gyönyörködhetnek és élvezhetik a hűsítő lábmosást. Horgászni és fürödni is járnak ide. Bár ez utóbbit mindenki csak saját felelősségre tegye, de egy kis láblógatás a vízbe senkinek sem árt.

A kő marad a víz szalad

A kiinduló- és a célpontnál is információs tábla mutatja be az állat- és növényvilágot, amiből kiderül, hogy a Zúgónál is található több védett növény, ezért óvjuk a természetet!

A kényelmesebbek autóval is megközelíthetik a Berek parkerdő bejáratát, illetve a Zúgót. Ez utóbbit a kertvárosi részben a Surányi úton a város táblájánál kell jobbra fordulni és a hétvégi házak mellett elhaladni. Viszont sokkal élvezetesebb kerékpárra ülni és felfedezni a város ezen szépségét. A Berektől 30-40 perc alatt jutunk el a Zúgóig, végig könnyed útvonalon és innen Bánkeszi, Surány felé vehetjük utunkat. A Berek parkerdőn keresztül a folyó melletti aszfaltozott úton a kamocsai útra jutunk, illetve Cergát töltésen Andód irányába kerekezhetünk.

Ando Krisztina
Képek: a szerző felvételei
(Megjelent: Szabad Újság 2013 júliusában)